سرمایهگذاری و تامین مالی در استارتآپها
سرمایهگذاران مرحله کشت ایده، اولین حامی استارتاپها هستند و به این کسبوکارها کمک میکنند تا به درآمد اولیه برسند یا برای مراحل بعدی سرمایهگذاری آماده شوند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که سرمایهگذاران اولیه از استارتاپهایی که در مراحل ابتدایی کار خود هستند چه انتظاراتی دارند و در واقع به دنبال چه میگردند.
سرمایهگذاری در یک استارتاپ میتواند تجربهای لذتبخش برای همه افراد اعم از شخصی و حرفهای باشد. در واقع این موضوع به منزله ارائه فرصتی به کارآفرین است تا بتواند ایدهای را بسازد و سپس آن را به کسبوکاری قابلاطمینان تبدیل نماید. بااینحال چنین کاری ریسک دارد و کسانیکه به سراغ سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوپا میروند، به منطقه ناشناختهای قدم میگذارند. واقعیت این است که بسیاری از استارتاپها طعم شکست را خواهند چشید.
سرمایهگذاری درست؟ سرمایهگذار مناسب؟
سرمایهگذاران فرشته در نهایت به دنبال سرمایهگذاری در ایدههایی هستند که معتقدند در بلندمدت سودآور خواهد بود، اما پیدا کردن چنین استارتاپهایی آسان نیست. نکته کلیدی اینکه وقتی سرمایهگذاری اولیه در یک ایده یا کسبوکار جدید انجام میشود، آن کسبوکار در تشخیص فرصتهای بازار توانمند شده و روابطش با کارآفرینانی که با او همکاری نزدیک دارند، توسعه مییابد.
شتابدهندهها به استارتاپها کمک میکنند تا به نقطه رشد نزدیک شده و به سودآوری برسند. اما مرحله قبل از شتابدهی هم وجود دارد که در آن بیش از اینکه بر محصول سرمایهگذاری شود، بر ایده تمرکز میشود. لذا استارتاپهایی که در مراحل اولیه چرخه عمر خود هستند، با حضور در مراکز شتابدهی میتوانند از طریق ارتباط با کارآفرینان حرفهای، به ایدههایشان اعتبار ببخشند. پسازاینکه ایده کشف و پرورش داده شد، استارتاپ وارد مرحله توسعه خواهد شد.
نقطه ایدئال زمانی است که یک یا دو بنیانگذار ، ایده مشابهی داشته باشند و از یک صنعت بیایند؛ بنابراین آنها تخصص خاصی دارند که میتواند در توسعه محصول به کمکشان بیاید. آنها میدانند که به فروش نیاز دارند و شاید ایده خامی هم در مورد آنچه باید انجام دهند داشته باشند اما از اینکه چگونه میتوانند ایدهشان را توسعه دهند، بیاطلاع هستند. اما سرمایهگذاران با استفاده از ارتباطات خود و دانش صنعتیشان قادر به ارزیابی یک ایده از طریق آزمایش مستقیم بازار هستند. اگر آنها افراد تازهکار و کسبوکارهای نوپایی را بیابند که به محصولاتشان علاقه داشته باشند، زمان و پول خود را برای کار با این استارتاپ و توسعه محصولات و فروش آن سرمایهگذاری میکنند.