وبلاگ و اخبار

دو رویکرد برای شراکت میان سازمان‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها

وبلاگ و اخبار

استارت آپ + توسعه استارت آپ + استاد رسولی

دو رویکرد برای شراکت میان سازمان‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها

اگرچه برخی از شرکت‌های بزرگ روی استارتاپها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما یک رویکرد رو به رشد برای نوآوری سازمانی، همکاری با آن دسته از شرکت‌های نوپایی است که پتانسیل رشد بالایی دارند. هنگامی که یک شرکت بزرگ شروع به شراکت با استارتاپها می‌کند، انتظار می‌رود که نتیجهبرد-برد حاصل شود. شرکت‌های بزرگ‌تر دارای منابع و مشروعیت‌هایی هستند که استارتاپ‌ها برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند؛ از طرف دیگر، استارت‌آپ‌ها چابکی و ایده‌های جدیدی دارند که برای نوآوری شرکت‌های بزرگ‌تر بسیار مفید خواهد بود. برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، به‌کارگیری بسترهای تکنولوژیک این استارت‌آپ‌ها به عنوان جزئی از کسب‌وکارشان می‌تواند تاحدودی به عنوان یک انگیزه قلمداد شود؛ اما محرک شرکت‌هایی که در زمینه‌ای به‌غیراز فناوری اطلاعات کار می‌کنند، کاهش آسیب‌های ناشی از نوآوری‌های برهم‌زننده عصر دیجیتال است.

استارت آپ + توسعه استارت آپ ها + شرکت

اما اغلب عدم‌تقارن میان‌سازمانی سبب می‌شود که همکاری میان این سازمان‌های متفاوت کار ساده‌ای نباشد. تفاوت و تنوع در اندازه، ساختار و میزان قدرت باعث می‌شود که استارتاپها به سختی بتوانند با دپارتمان حقوقی و افراد سازمان‌های بزرگ‌تر ارتباط بگیرند. بنابراین برای سازمان‌ها ضروری است که برای کار با استارت‌آپ‌ها از واسطه‌های قابل اعتمادی کمک بگیرند. در این یادداشت دو رویکرد واسطه مؤثر تحت عنوان هم‌گروهی و کانالیزه کردن معرفی‌شده‌اند.

در یک فرایند هم‌گروهی، سازمان بستری را ایجاد می‌کند که مجموعه‌ای از استارتاپها برنامه‌ای ابتکاری را با یکدیگر آغاز می‌کنند، این کار همچون اتفاقی است که در شتاب‌دهنده‌ها، در دوره قبل از راه‌اندازی اتفاق می‌افتد و معمولاً چند ماه طول می‌کشد. همکاری در میان استارتاپها اغلب بخش مهمی از این فرایند است. درحالی‌که هم‌گروهی استارتاپ‌ها می‌تواند رقابت را تشدید کند، اما چنین رویکردی بخش مهمی از فرایند شراکت با استارتاپها برای سازمان‌های بزرگ‌تر خواهد بود. برای مثال مایکروسافت شتاب‌دهنده‌ای را ایجاد کرده است که ۴ ماه به استارتاپها خدماتی همچون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، مشاوره، فرصت‌های شبکه‌سازی و غیره ارائه می‌دهد. در نهایت رقابت برای انتخاب شریک تجاری از بین این استارتاپها در جلسه‌ای با حضور مدیران و شرکای مایکروسافت و همچنین متخصصین سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود. همچنین برنامه Grants4Apps Bayer یک برنامه شتاب‌دهنده ۱۰۰ روزه در برلین را برای استارتاپ های فعال در سلامت دیجیتال ارائه می‌کند. از نمونه‌های دیگر، شتاب‌دهنده متمرکز بر بیمه SwissRe است که در بنگلور هند راه‌اندازی شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.